Ste že slišali za izraz Horror Vacui? Prevod zanj iz latinščine je ‘strah praznega prostora’, njegova sopomenka je kenofobija (kar v grščini pomeni ‘strah pred praznim’). Izraz se uporablja v umetnosti in opisuje polnjenje celotne površine prostora ali umetnine s podrobnostmi. (Wikipedia)

Za Horror Vacui je značilno pomanjkanje negativnega prostora, torej prostora znotraj, med in okoli predmetov. Vsaka pozitivna oblika je obdana z negativnim prostorom, med njima pa mora biti ravnovesje.
Izstopajoča lastnost negativnega prostora je, da je najpogosteje nevtralen ali kontrasten glavnemu objektu (pozitivnemu prostoru). Poudarja glavni predmet in ustvarja prostor, kjer se gledalčevo oko lahko spočije. Ustvarja uravnoteženost kompozicije.
Oblikovalci pri svojem delu premislimo o več podrobnostih, še posebej o izrabi prostora. V tem članku so predstavljene teorije oblikovanja o uporabi prostora, njegovem pomenu in koristni nasveti o tem, kako uporabiti prostor v svojih izdelkih.
Kaj pomeni prostor v oblikovanju?
Prostor je definiran z višino, širino in globino, znotraj katere se predmeti premikajo in obstajajo. V oblikovanju je prostor eden pomembnejših vidikov oblikovanja – lahko povzdigne ali popolnoma uniči kompozicijo.
Če ste kdaj videli dizajn, ki se vam je zdel nekoliko neustrezen, je to morda zato, ker je bil zaradi uporabe prostora videti vizualno neuravnotežen. Uporaba prostorskih načel pri oblikovanju je lahko koristna pri doseganju ravnotežja med več barvami, oblikami in besedilom. Zlasti pozitivni in negativni prostor lahko pomagata ustvariti bolj povezan in jasno oblikovan dizajn, tako da pritegneta pogled gledalca na določen del grafike.
Negativni in pozitivni prostor
Negativni prostor se nanaša na območja, ki obkrožajo predmet našega oblikovanja. Večina ljudi se osredotoča na motive in podrobnosti dela, medtem ko ignorira prazen (negativni) prostor okoli glavnega motiva. To je pogosta napaka, zaradi katere določeni izdelki izpadejo natrpani in neurejeni.
Ena od glavnih prednosti uporabe negativnega prostora je, da lahko pomaga ustvariti optične iluzije. Če natančno ujamemo silhueto subjekta, gledalci silhueto podzavestno dojemajo kot zapleten subjekt, tudi če ni nobenih dodatnih podrobnosti.
Pozitivnemu prostoru oblikovalci po navadi posvečamo največ pozornosti. Ta se nanaša na območje, ki je predmet našega oblikovanja in nosi glavno sporočilo.
Prostorsko razmerje med pozitivnim in negativnim prostorom ni omejeno na grafično oblikovanje; prisotno je tudi v fotografiji in umetnosti.
Teorija prostora v oblikovanju
Prostor je bistvena sestavina grafičnega oblikovanja. Obstaja pa razlika med preprostim zapolnjevanjem praznih območij in strateško uporabo prostora na danem formatu, ki temelji na načelih oblikovanja.
Končna zasnova izdelka je zelo odvisna od uravnoteženosti elementov in sporočilnosti. Obe načeli sta pomembni in odvisni drugo od drugega, vendar ju je najbolje pogledati ločeno.
Ravnovesje
Dobri oblikovalski izdelki so odvisni od ravnovesja. V kontekstu prostora se to nanaša na harmonijo med pozitivnim in negativnim prostorom. Če želimo ustvariti estetske oblikovalske izdelke, moramo najti zlato sredino, ko gre za to, koliko vsakega uporabimo. Na primer, če uporabimo preveč negativnega prostora, lahko gledalca odvrnemo od glavnega predmeta. Podobno, če ga uporabimo premalo, končni dizajn nima potrebnega fokusa. Upoštevajmo, da ne želimo obremeniti ljudi s preveč podrobnostmi niti izpustiti pomembnih informacij, da s tem pridobimo več praznega prostora.
Ni strogih pravil, ko gre za prostorsko ravnovesje, zato je na koncu vse precej odvisno od naše umetniške intuicije.
Sporočilo
Ravnovesje in sporočilo sta pojma, ki gresta v grafičnem oblikovanju z roko v roki. Čeprav ni strogih pravil za iskanje ravnotežja, nam bo razumevanje sporočila, ki ga želimo sporočiti, pomagalo najti pravo pot.
Določimo sporočilo, ki ga želimo prenesti, potem bomo lažje razumeli, koliko pozitivnega in negativnega prostora bomo morali dodati. Na primer, minimalistični dizajni z negativnim prostorom se pogosto uporabljajo za sporočanje pomirjujočih, umirjenih občutkov (veliko svetlobe, kot bi jo videli v umetnosti v zdravilišču). Če želimo, da je naš dizajn videti bolj aktiven in energičen, razmislimo o uporabi bolj pozitivnega prostora. Ne pozabimo, da ta načela niso zasidrana v kamen in da lahko vedno najdemo nove domiselne načine za njihovo uporabo.
Primeri dobre prakse v oblikovanju
Logotipi
Nekaj inspiracije lahko najdete na tej povezavi.
Zelo zanimiv oblikovalec je Ramin Nasibov, ki je specialist za presenečanje z navdihujočimi kreativnimi rešitvami za logotipe.
Animacija

Plakati
Praktični nasveti
Najboljši način, da se naučimo uporabljati pozitiven in negativen prostor, je seveda tako kot povsod: skozi prakso!
Predlagam naslednje korake:
- Določite svoje sporočilo
Prvi korak v tem procesu je verjetno najpomembnejši. Ne morete ustvariti dobrega dizajna, ne da bi imeli v mislih jasno sporočilo. Ne pozabite: bistveno je razumevanje/poznavanje vašega sporočila.
- Izberite barvno paleto
Negativni prostor se pogosto imenuje tudi beli prostor (white space), ni pa nujno, da je povsem bel. Vse je odvisno od izbrane barvne palete. Na splošno se raje držimo načela, da za negativni prostor uporabljamo manj barv (dve ali tri).
- Združujte elemente
Čeprav je pogosto bolje, da sta zasnova in kompozicija preprosti, je vseeno smiselno razmisltiti o vključevanju dodatnih elementov ali tekstur. Poleg tega pa je dobro združevati besedilo in glavne nosilce sporočila v smiselno celoto.
Viri: