V letu 2024 je mogoče zaznati občutno povečanje uporabe in pojavljanja QR kod v različnih oblikah. Po globalni pandemiji leta 2020, ko je uporaba QR kod doživela svoj vrh uporabe v gostinstvu in prodaji, so te po umiritvah razmer počasi izgubljale svoj položaj. V zadnjem času pa zaznavamo, da se vedno pogosteje uporabljajo v marketingu.
QR kode 101
QR kodo oz. »Quick Response code« je iznašla Toyotina podružnica Denso Wave leta 1994 za lažje spremljanje delov pri izgradnji avtomobilov. Kode so sestavljene iz črnih kvadratkov na beli podlagi, v katerih so šifrirani podatki. Preberejo jih lahko le naprave s čitalci/kamerami (telefoni, tablice …).
Uporabnost v marketingu?
QR kode omogočajo potrošnikom, da so lahko neposredno vpleteni z aktivnostmi določene znamke (branda). Hitro skeniranje kode s telefoni jih tako neposredno pelje na spletno stran, na profil socialnega omrežja, do promocijskega videa, do gradiva za prenos na napravo ali pa celo do personalizirane spletne strani.
Kodam je mogoče tudi slediti in analizirati njihovo uporabnost na ravni analitike. Omogočajo vpogled v podatke, koliko ljudi je kodo skeniralo, kdaj in kje so jih skenirali in nudi priložnost za potencialne izboljšave v prihodnjih kampanjah.
Zaradi svoje enostavnosti so tudi zelo vsestranske. Izdela se jih lahko iz različnih materialov, postavi in vstavi na mnoge medije ter spreminja njihov izgled po želji. Za njihovo stvaritev že obstaja veliko ponudnikov in celo brezplačnih generatorjev kod.
Tiskani mediji
Zelo pogosto se z njimi srečamo v tiskanih medijih: na letakih, plakatih, billboardih, v revijah in na različnih embalažah produktov. Kode omogočajo enostavnejši prehod iz fizičnega v digitalno in v sebi držijo moč prenosa dodatnih informacij, ki bi na mediju verjetno zapolnila veliko več prostora, tako pa se premaknejo v kodo in pustijo prostor oblikovanju.
Email marketing in zbiranje potencialnih kupcev
Ponekod postaja praksa, da se novičnike pošilja s skeniranjem QR kod, kjer se ob skeniranju generirajo še izpolnjeni maili z naslovnikom in temami, primernimi za različne Ponudnike elektronske pošte.
Kode se pojavijo tudi v obliki podpisov pošiljateljev v e-pošti in na pasicah v podpisih, ki vodijo do pristajalnih strani ali do dogodkov pošiljatelja.
Dober primer uporabe kod je tudi zbiranje novih naročnikov na novičnike, za katere je pripravljena posebna koda, ki ob skeniranju kupca napoti k naročnini. Nenazadnje se s tem tudi pridobiva naslove potencialnih novih kupcev/naročnikov, za katere se lahko nato tudi aktivira ponovno trženje in oglašuje vsebine naprej. Mnogi uporabljajo v novičnikih posebne personalizirane QR kode za nove naročnike in jim s skeniranjem ponujajo posebne ugodnosti, drugi pripravljajo v novičnikih posebne QR kode v obliki kuponov.
Dogodki
Pri organizaciji dogodkov in njihovem oglaševanju se vedno pogosteje pojavljajo vizuali s QR kodami, ki vsebujejo dodatne informacije o dogodku, lokaciji, izvajalcih. Na kode včasih obesijo urnike in zgibanke, mogoče pa je tudi pripraviti vprašalnik, na katerem lahko udeleženci zapišejo svoje mneneje in izkušnje z dogodka.
Aplikacije
Ko je v igri predstavitev novih aplikacij, se pogosto s QR kodami meri število prenosov na naprave. To omogoča sledenje in merjenje uspešnosti promocije aplikacij, iger in tudi datotek na splošno.
Informativnost
QR kode se lahko uporabijo kot način omogočanja informiranja sledilcev, kupcev. Vsi smo se že srečali s kodami vsaj v restavracijah ali kavarnah, pri skeniranju jedilnikov in pivskih kart. Uporabljajo se tudi pri vključevanju mnogojezičnosti v različne medije (jedilniki, aplikacije, brošure). Pojavljajo pa se seveda tudi v obliki kuponov za popuste ter na vstopnicah za različne dogodke (kino, koncerti, gledališče …).
Obogatena resničnost (AR) in umetnost
Vedno pogosteje je QR kode mogoče najti tudi v sodelovanju z umetnostjo. Pogosto v sebi nosijo umetniške filtre razširjene resničnosti (Augmented Reality), ki postanejo del realnosti skozi ekran naprave. Ponekod služijo tudi kot povezava do umetniškega portfolia ali celo so galerije umetniških fotografij.
Ker QR kode delujejo na enostaven način in imajo zelo enostaven izgled, mnogo znamk naredi personalizirano kodo, v kateri so vizualno vključeni določeni vzorci, logotipi ali za znamko prepoznavne oblike.
Prednosti in slabosti?
Prednost QR kod je njihova enostavnost, tako izdelave, kot tudi uporabnosti za prenos informacij. Pri pripravi marketinških materialov lahko občutno zmanjšajo ceno materialov in hkrati poskrbijo za dovolj veliko informiranost ter okolju prijazno uporabo.
Pomagajo tudi pri angažiranosti kupcev/sledilcev, saj je z njimi mogoče prejeti različne povratne informacije, s kodami se lahko omogoči tudi dostop do ekskluzivnih vsebin in kupce s tem zbliža z znamko. Mogoče jih je personalizirati in v njihov izgled vključiti določene lastnosti znamke, kar omogoča še večjo vidljivost/prepoznavnost znamke. Vseeno pa je treba biti pazljiv, da se izvirne QR kode s kvadratki ne iznakaže in jo bralniki še vedno lahko zaznavajo.
Velika pomanjkljivost QR kod je vnarnost, saj so lahko pogosto tarča spletnih prevar, ki vodijo na phishing spletne strani ali do prenosov zlonamernih programov. V tem primeru je treba izbrati zanesljivega ponudnika, ki bo poskrbel za varnost.
Pri izbiri ponudnikov za QR kode se je vedno treba pozanimati, če njihova storitev vključuje brezplačno generiranje kod in koliko časa so te potem aktivne. Bili so že primeri, ko ponudnik nudi storitev generiranja brezplačnih kod, a v tem primeru ostanejo aktivne le 14 dni po tem obdobju pa postanejo neuporabne.
Glede na enostavnost QR kod, lahko njihova nepravilna uporaba vodi do slabih izkušenj uporabnikov in potencialnih neuspešnih kampanj. Morajo biti dovolj velike, da jih lahko bralniki preberejo, postavljene na dovolj viden del medija in biti čim bolj prepoznavne.
QR kode so zelo uporabne in so več kot le trend, zmanjšujejo stroške in so mogočno orodje za premeščanje med fizičnim in digitalnim svetom marketinga.
Ste tudi sami že kdaj poskusili pripraviti svojo QR kodo?
Viri: uniqode, Qrcode Chimp