V septembru smo se navdušenci nad digitalnim marketingom zopet družili na IAB Slovenija akademiji, kjer smo poslušali o stanju digitalnega v letu 2024, izvedeli smo trende za leto 2025, poudarek je bil na družbenih omrežjih. Predstavili so nam izsledke IAB panela o oglaševanju preko vplivnežev, na okrogli mizi pa so se pogovarjali o DOOH. Na koncu smo dobili še vpogled v praktične digitalne primere.
Pogled v 2024
Začeli smo s pregledom globalnih trendov, s primerjavo, kako investicije v oglaševanje rastejo. Pri tem so vodilo rasti investicije v digital, medtem pa investicije v klasične medije ostajajo na enaki ravni že nekaj let, predvsem t. i. »content media« ostaja nespremenjen. V ZDA so digitalne investicije neenakomerno porazdeljene glede na čas uporabe digitalnih medijev, tako recimo Meta dobi višji kos oglaševalskega denarja, medtem pa je uporaba Netflixa konkretno višja od oglaševalskih vložkov. In ker vemo, da trendi iz tujine pridejo tudi v naše kraje, lahko podobno pričakujemo v prihodnosti tudi v Sloveniji. V 2024 je bilo na digitalnem trgu v Sloveniji kar nekaj premikov. Aleph ni več Metin zastopnik, so pa postali zastopnik za TikTok oglaševanje, prav tako so tudi zastopnik za Amazon. Pri tem obstajajo določeni pogoji, da lahko oglaševalci to možnost izkoristijo. AdMixer je postal uradna Google agencija v Sloveniji, hkrati prevzemajo tudi podporo, združila pa sta se Outbrain in Teads. Na splošno podjetja višajo investicije v oglaševanje na družbenih medijih, oglaševanje preko vplivnežev, video oglaševanje, največjo rast načrtovanih investicij pa beleži digitalni OOH (DOOH).
Video (p)ostaja kralj?
Največji med družbenimi omrežji tako po uporabi kot tudi po oglaševalskih investicijah, ostaja Meta s Facebookom in Instagramom, saj v ZDA pobereta kar 75 % oglaševalskega denarja med družbenimi omrežji. Največja konkurenca ostaja TikTok, z njegovim pojavom pa se je, najprej med uporabniki, kasneje pa tudi med oglaševalci, zgodil premik k video vsebinam. Rast oglaševanja na družbenih omrežjih je tako predvsem zaradi videa, napovedi pa so, da bo do leta 2028 skoraj 65 % oglaševalskega denarja na družbenih omrežjih predstavljalo video oglaševanje, pomembna napoved pri tem je, da bodo v tem oziru investicije prehitele TV oglaševanje že naslednje leto. Večina podatkov je za ZDA, vendar je ta trend opazen tudi v naši regiji. Ne smemo pa pozabiti tudi na novo realnost TV trga, CTV je tu, ostaja in se krepi. Pri tem je zanimiv podatek, da je stopnja ogledov celotnega video oglasa bistveno višja v primerjavi z video oglasi na računalnikih ali mobilnih napravah. Očitno se navada gledanja TV premika tudi na CTV in je globoko zakoreninjena v nas.
Zlato pravilo »mobile first« tudi v 2025
Čas uporabe digitalni medijev je v nekaterih evropskih državah (severne države) že prehitel tradicionalne medije, v drugih (južni del Evrope) pa so napovedi, da bo do tega prišlo v naslednjih letih. Še več, uporaba mobilnih digitalnih medijev bo prehitela uporabo tradicionalne TV, za kar gre zahvala predvsem video vsebinam. Pozabiti pa ne smemo, da rast ni le zaradi mladih, temveč tudi starejši začenjajo vse več video vsebin gledati na mobilnih napravah, saj jim je format domač, le tehnologija je drugačna. Pri tem so v celoti preskočili uporabo računalnikov in postajo tudi sami »mobile first«. Čeprav smo navajeni, da se še vedno večji del nakupov zgodi na računalnikih, raziskava Ceneje.si kaže na to, da je sedaj razmerje že skoraj enako, pričakuje pa se, da bo del na mobilnikih vedno višji. Zato strategijo »mobile first« ne smemo imeti v mislih le pri oblikovanju spletnih mest temveč tudi pri izbiri oglaševalskih kanalov in formatov.
Nova družbena omrežja
Uporabniki se na digitalu vedno bolj umikajo v zaprte skupnosti, saj so družbena omrežja negativna, ponekod celo ekstremna (X), uporabniki so naveličani oglasov (Facebook). Tako imamo na Facebooku porast zaprtih skupin, največja rast pa je opazna na Redditu in ostalih, manjših skupnosti, kot npr. Strava, Raverly, Goodreads, Letterboxed itd. Uporabniki se torej združujejo glede na skupne hobije, t. i. »Hobby Apps«, ki jih je Guardian poimenoval tudi nova družbena omrežja, oziroma po njihovem »Goodby Tinder, hello Strava«.
TikTok trenutno najbolj »lit«
IAB Slovenija je pripravil tudi primerjavo panela Mediane, katera družbena omrežja ljudje uporabljajo, in ga primerjal s svojim IAB panelom, na katerih družbenih omrežjih so prisotna podjetja. Največja diskrepanca je vidna pri Linkedinu, kjer je uporaba občutno manjša kot prisotnost podjetij, za kar smo po razpravi ugotovili, da ga podjetja uporabljajo za »employment branding«, pri tem pa se potem pojavi vprašanje, ali je Linkedin pravo omrežje za iskanje novih zaposlenih, predvsem mladih kadrov. Ti se nahajajo predvsem na TikToku in Snapchatu, sledijo pa Instagram, Youtube in na koncu še Pinterest, ki je hkrati tudi bolj uporabljen med ženskami. Glavno vodilo družbenih omrežij ostaja zabava, podjetja pa jih v večini uporabljajo za gradnjo blagovne znamke in povečevanje prepoznavnosti.
Pogled v oglaševanje preko vplivnežev
Po lanskoletnem IAB Slovenija panelu, kjer so spraševali vplivneže, so tokrat predstavili še rezultate druge strani, torej kako podjetja sodelujejo z vplivneži. Skoraj dve tretjini sodelujočih podjetij je na družbenih medijih prisotnih tudi preko vplivnežev, predvsem na Instagramu, sledi TikTok, Facebook pa je šele na tretjem mestu, vendar z rastjo. Sodelovanja so v večini po potrebi, več kot četrtina pa jih ima letne dogovore. Zadovoljstvo sodelujočih je visoko, pri sodelovanjih pa ostajajo enaki izzivi kot v preteklosti, neavtentičnost, prenasičenost, pomanjkanje profesionalnosti, visoke cene, neupoštevanje navodil in težave pri merjenju uspešnosti.
DOOH okrogla miza, vlagatelj Maks, prvi vtisi TikTok oglaševanja
Da pa ni vse le teorija, je potekala tudi okrogla miza o DOOH, kjer smo izvedeli, da trg DOOH raste v povprečju do 14 % na leto, je eno izmed bolj trajnostnih načinov oglaševanja, prihodnost pa bo v programatičnem načinu zakupa. Ekipa Časnika Financ je predstavila projekt vlagatelj Maks, ki želi približati svet borze splošni javnosti, Spar pa je predstavil prve vtise TikTok oglaševanja, ki jih lahko strnemo v tri točke – »hook« v prvih sekundah, »ad fatigue« v enem tednu in bodite pristni.